Wie rijdt er op het spoor?

De bekendste vervoerder op het spoor in Nederland is NS (de Nederlandse Spoorwegen). Maar er rijden meer vervoersbedrijven met treinen. Ook Syntus, Arriva, Connexxion en Veolia hebben namelijk in een deel van Nederland hun eigen treindienstregeling.

Vervoersbedrijf Syntus rijdt nog op één traject: Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Voorheen hadden ze meer trajecten rondom Zutphen en Arnhem, maar deze dienstregeling is naar Arriva gegaan.

Bij Arriva rijden er treinen op meerdere trajecten in Groningen, Heerenveen, Gelderland en Zuid-Holland. Voorbeelden zijn Winterswijk-Arnhem, Zutphen-Apeldoorn, Leeuwarden-Groningen en Dordrecht-Geldermalsen. Vervoersbedrijf Connexxion heeft de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. In Limburg rijden treinen van Veolia tussen Roermond-Venlo-Nijmegen en Maastricht Randwyk-Heerlen-Kerkrade.

Concurrentie op het spoor

Hoewel officieel concurrentie op het spoor mogelijk is, blijft het aandeel van andere vervoerders dan NS beperkt. De Tweede Kamer wil dat voorlopig zo houden, maar dat valt bij concurrentiewaakhond Autoriteit Consument en Markt niet goed. De Nederlandse Spoorwegen zijn namelijk eigenaar van de stations, waardoor zij bij aanbestedingen altijd het beste bod kunnen doen. Ook zijn vervoersbedrijven voor hun eigen voorzieningen op het station afhankelijk van NS. Daardoor heeft het bedrijf een grote machtspositie. Uit onderzoek van Twynstra Gudde blijkt dat er wel 300 miljoen euro bespaard kan worden door meer concurrentie op het spoor. Omdat het grootste deel van het spoornetwerk tot 2025 in handen is van NS, lijkt daar echter voorlopig niet veel aan te veranderen.