Reizigers tevreden over OV

De voornaamste conclusie uit de jaarlijkse OV-Klantenbarometer 2012: de reiziger is nog meer tevreden over het openbaar vervoer. Het gemiddelde rapportcijfer is een 7,4 voor het stads- en streekvervoer in Nederland, waar dat in 2011 een 7,2 was. Wel zijn reizigers ontevreden over de informatievoorziening bij vertraging (score 5,1 tegenover 4,8 in 2012). Volgens een woordvoerder van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) komt de toename in tevredenheid doordat chauffeurs vriendelijker zijn tegen reizigers. Daarnaast zorgen de digitale informatieschermen, gratis internet en reisapplicaties voor telefoon ook voor een hogere waardering. De KpVV is opdrachtgever van de OV-Klantenbarometer.

Belangrijkste scores

Uit de resultaten komt onder meer naar voren dat het openbaar vervoer in de grote steden steeds hoger gewaardeerd wordt. Het busvervoer van GVB in Amsterdam ging bijvoorbeeld van een 6,9 naar 7,5. De diensten van Syntus in Apeldoorn scoorden echter het beste, namelijk een 7,7. Het beste streekvervoer vind je in de buurconcessie Zaanstreek (7,7).

Meer cijfers:

  • Punctualiteit 7,1
  • Reissnelheid 7,4
  • Sociale veiligheid 7,6
  • Sociale veiligheid op instaphalte 7,7
  • Sociale veiligheid tijdens rit 7,9

Een vergelijking van de verschillende trajecten vind je op de website van de OV-Klantenbarometer.

Achtergrond

De OV-Klantenbarometer is een grootschalig onderzoek naar de mening van reizigers over het streekvervoer (bus, tram, metro, regionale trein en boot). Dat gebeurt al sinds 2004. In november en december reizen interviewers door het hele land om vragenlijsten in te laten vullen. Dit jaar is de uitslag gebaseerd op ruim 80.000 reizigersbeoordelingen. Het rapportcijfer is belangrijk voor de openbaar vervoersbedrijven, omdat zij hier vaak door gemeente of provincie op afgerekend worden. Een laag cijfer kan bijvoorbeeld minder subsidie betekenen. De OV-Klantenbarometer wordt tot en met 2016 uitgevoerd door I&O Research.