NS wist van problemen FYRA

Vanaf het moment dat de Fyra V250-treinen op 9 december 2012 in de dienstregeling van NS zijn opgenomen, zorgen ze voor problemen. Uit documenten van de NOS blijkt nu dat het vervoersbedrijf bij het begin van de dienstregeling al van de problemen met deze treinen wist. Werknemers van het vervoersbedrijf hebben meerdere malen gewaarschuwd dat de V250-treinen niet klaar waren om te worden ingezet. Uit testritten bleek de communicatie tussen de veiligheidssystemen in de trein en langs het spoor te haperen, de accu in de brand te vliegen en platen van dak en onderstel los te komen. De bouwer van de treinstellen, het Italiaanse bedrijf Ansaldo Breda, wilde niets aan de problemen doen, omdat ze op papier aan alle voorschriften voldeden.

Gebeurtenissen op rijtje

De problemen vanaf december hebben gezorgd voor een negatief imago van de Fyra. December kende veel vertragingen en uitval van treinen. Begin januari bleek dat slechts de helft van de Fyra-treinen op tijd reed. Op 17 januari zijn alle V250-treinen uit de dienstregeling gehaald. Vanaf 18 februari is de internationale intercitytrein tussen Den Haag HS en Brussel in ere hersteld (voorheen de Beneluxtrein). In de maanden erna zijn veel onderzoeken uitgevoerd naar Ansaldo Breda, niet alleen in Nederland. Uiteindelijk komen de V250-treinen niet meer terug, maar blijft de snelle verbinding tussen Breda en Amsterdam wel. Nu rijden gewone intercitytreinen, met een speciale locomotief ervoor, over de hogesnelheidslijn tussen Breda en Amsterdam.